In het onderstaande wordt een beknopt overzicht gegeven van de ontwikkeling van Carla Dobbelman – zij schreef haar achternaam consequent met één ‘n’ – als beeldend kunstenares. Een door haarzelf rond het jaar 1991 opgesteld Curriculum Vitae vormt daarbij de leidraad. Feiten uit het Curriculum worden opgesomd en de betreffende periode wordt voor zover mogelijk gekarakteriseerd. Dit overzicht is afkomstig uit het boek ‘Carla Dobbelman Beeld en Reflectie’ dat u kunt bestellen via .
De eerste serieuze contacten met de beeldende kunst heeft Carla via haar oom Theo Dobbelmann. Door hem wordt zij geïnspireerd om het vak in te gaan. Haar pedagogische interesse blijkt niet alleen uit haar opleiding aan de Nutsacademie, maar ook uit haar werk als docent bij ‘De Werkschuit’ en het museumonderwijs aan scholieren in de leeftijdsklasse van 12 jaar. Zij weet dit alles te combineren met een avondopleiding aan de Gerrit Rietveld Academie. Het werk aan ‘De Werkschuit’ gaat overigens als enige in alle navolgende perioden door. In deze periode werkt Carla in het kader van haar opleiding aan grafiek (etsen), maar ook schildert ze met olieverf en aquarelleert ze.
1937 Geboren op 15 december 1937 in Nijmegen
1963 Examen ‘Kunstpedagogiek en Vrije Expressie’ aan de Nutsacademie in Rotterdam
1963 Ateliers 63 in Haarlem
1964 Start avondopleiding aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam
1964 Start museumlessen via de Museum Commissie van de gemeente Amsterdam
1966 Docente bij Stichting ‘De Werkschuit’ (later: ‘Stichting Kunstzinnige Vorming
1966 Amsterdam’)
1969 Holland Amerika Lijn koopt etsen en aquarellen
Het onderwijs aan ‘De Werkschuit’ gaat door, terwijl het persoonlijke werk wat op de achtergrond raakt door het gezinsleven. Toch zet Carla door en werkt aan het staatsexamen MO-A in de periode 1977-1981. Ook begint ze te werken met gemengde technieken, waarbij in eerste instantie collagetechnieken en acrylverf worden gecombineerd. In 1986 en 1987 zijn er vrij veel exposities. Het tekenen heeft altijd een belangrijke plaats in het werk van Carla ingenomen en het krijgt nog een extra impuls na het bezoeken van een tentoonstelling van Gerhardt Richter in 1987. Een periode van verhoogde tekenactiviteit duurt zeker tot 1990. Daarna is er weer extra aandacht voor schilderijen en gemengde techniek. Aquarelleren gebeurt vooral buiten, in Spanje met Els Tuithof. Regelmatig worden er werken van Carla aangekocht in particuliere collecties. Ieder jaar zijn er tekeningen, olieverfschilderijen en gemengde technieken opgenomen in artotheken in Amsterdam en elders in Nederland.
1975 Groepsexpositie van docenten van ‘De Werkschuit’ in Galerie Olievaar in Uithoorn
1977 Voorbereiding op het Staatsexamen MO-A tekenen, aan de Lutmastraat in Amsterdam
1978 Groepsexpositie in Galerie Amazone in Amsterdam (thema: dromen)
1985 Aquarellen bij Loeff en Van der Ploeg, advocatenkantoor in Amsterdam
1986 Expositie in de galerie van de AMRO-bank in Den Haag
1986 Expositie bij de firma Stoutenbeek in Beverwijk
1986 Expositie van aquarellen in Artotheek Noord in Amsterdam
1987 Groepsexpositie in de Koetshuis-galerie in Amsterdam
1987 Groepsexpositie van docenten van ‘De Werkschuit’ in Rio de Janeiro
1988 Expositie in het Lucas Ziekenhuis in Amsterdam
1989 Expositie van tekeningen bij de Edese Kunststichting in Galerie De Kijkdoos in
1989 Bennekom, samen met Tettje van Wageningen
1989 Expositie in Santa Fé, U.S.A. (Member of European Art Imports)
1990 Groepsexpositie van docenten van ‘De Werkschuit’ in Galerie Signaal in Amsterdam
1990 Deelname ‘Open Atelier Route’ De Pijp, Amsterdam
1991 ‘Zelfportret-route’ S.V.B.K. in Amsterdam
Het schilderen gaat in deze periode gewoon door en er komen een aantal duidelijke series tot stand. Een reis naar New Mexico inspireert tot het schilderen van een serie gestileerde landschappen met schedels en botten. Andere series vormen blijkens hun titel meer een uiting van binnenwerelden: de serie ‘Open en gesloten vormen’, ongeveer tussen 1993 en 1995 en een kleine serie van betekenisvolle portretten uit 1994. Ook in deze periode werkt Carla buiten aan aquarellen van het landschap in Friesland, en samen met Cecilia Niers in Noord-Holland. Reizen en het bezoeken van buitenlandse tentoonstellingen vormen een belangrijk onderdeel van haar inspiratie. Ze bezoekt onder andere exposities in Antwerpen, Gent, Lille, Parijs, Kassel en Insel Hombroich. Eind 1994 werkt ze aan een expositie in ‘Sociëteit De Kring’.